Friday, July 15, 2011

Beg Hospital

Salam..

Aku masih ingat time ngandung anak pertama dulu..seawal 7 bulan aku dah siapkan beg hospital, sama jugak ngan anak kedua..tapi yg ketiga ni agak slow heheh..sikit-sikit brg aku packing. Dan kalini aku asingkan beg utk dibawa ke labour room serta beg utk masuk ward. Beg utk ke labour room tu je la dulu aku completekan, dan simpan dlm kereta. Isi kandungannya simple je..kalau dulu bwk brg mcm2 tapi apa sgt je pun yg nurse ambik utk dipakaikan pd baby..of course le yg basic je kan??nak berhias-hias tunggu le lepas tu..


Apa yg ada dlm ‘labour bag’?


Utk Baby:






  • Baju, mittern n booties serta topi ~ jenis Pureen Pride ‘N’ Joy Newborn Petite (utk baby size kecik..dulu masa Ammar lahir pun pakai baju mcm ni baru comel..fit his body).

  • Huggies newborn

  • Swaddle blanket yg mak aku jahit sendiri ~ pattern dia aku ambik drp internet..

  • Receiving Blanket

  • Bedak baby

  • Minyak telon

  • Barut baby


DAN




  • 2 botol besar Johnson Baby Oil ~ gunanya adalah utk mandikan baby buat kali pertama (rasanya kat Hospital Putrajaya je kot yg request baby oil ni..menurut nurse, darah dan minyak2 yg melekat kat badan baby masa dilahirkan lebih senang dicuci menggunakan baby oil..pastu baru dorang mandikan ngan air kot?)




Utk Mummy:


Takde benda sgt yg nak dibwk..baju pun takyah..just:~




  • Stokin

  • Maternity Pad

  • Disposible Panties

  • Face Towel

Tu je kot yg penting pun..dan maybe nanti seludup air mineral botol kecik..biasanya nurse tak bg minum..kalau bg pon sesedut (straw) je la..



Brg2 tu aku bungkus dlm plastik dan masuk dlm beg..simpan dlm kereta..Done!!







Yg tak abis2 nak dicompletekan ialah beg utk masuk ward..beg baby settle..beg mummy je yg tak cukup2 brgnya.

0 comments:

Post a Comment