Wednesday, April 13, 2011

GOOD BYE IBERET FOLIC 500!!

Ok dahh..cukup cukup dgn Iberet Folic ni. Seminggu aku telan tablet merah ni memberi kesan sampingan yg tak tertanggung dek badan ku..so i decide to stop taking that!
Apa kesannya?Mungkin tak sama dgn org lain tapi pd diri aku..memang takleh tahan.
1)Makan dgn perut kosong- maka seawal 6.30 pg aku mkn tablet tu..sejam kemudian bhgn bwh perut rasa cramp..kekejangan..dah pukul 9 lebih plak perut memulas dan terpaksa ke tandas..kurang2nya 2 kali...tu tak jadik hal!
2)Yg menjadi hal- Mual..muntah..pening kepala..badan sakit2..penat..SELERA MAKAN ILANG!Aku notice yg aku takleh berdiri lama2..mesti nak pitam..emosi jadi terganggu kerana keletihan..asyik rasa nak nangis aje la..

So selepas seminggu mencuba..my hubby suruh berenti..maknanya aku kena mkn iron tablet klinik mcm dulu..Kerang?Hati lembu?kata nurse nak kena hari-hari makan..mmg payah le nak dpt..
So..sampai bila masalah Hb aku akan berterusan tidak dpt aku pastikan..huuuhuu..

6 comments:

Anonymous said...

ouhh...mknenye mkn iberet ade prob gk la erk.? sy pon kne mkn iberet sbb hb sgt kurang.. tp hb ttp x naek2..myb sbb sy skip2 mkn kot.. tp sy notice apw yg jd kt puan sme dgn sy.. rse nk pitam,xbleh brdiri lme..n cpt pnt.. mual n slera mkn kurang.. yerr sgt sme.. tp dek krane tkot kne msok drh tmbahan,sy telan gk la..

-qyya-

Anonymous said...

owhhh...dear...betullll...i pun x leh amik iberet folic..first day amik..da mual pening..pastu terus muntah...kalu kejap its ok..ni after lunch nak muntah lg..x leh jadik...letih x yah ckp ler...huuu...doc tak suggest pun..but since checkup hb still 10..so amik decision try iberet coz my sis amik ok...pasni mmg stop ler...huuuu

Anonymous said...

Salam semua..saya mmg merancang nak mengandung so hari2 ambil tablet iberet folic 500 ni..effect kencing kuning and kepala pening2..nak tanya pendapat semua perlu x saya teruskan atau stop je ambil supplement ni..terima kasih..

Unknown said...

Makan sebiji selepas sarapan dan juga selang hari. Contoh nya pada hari 1,3,5,7/2,4,6

Deng.madd said...

Saya seorang lelaki...tercari2 ubat utk naikkn HB yang dah merudum teruk....2x admited Hosp...1st HB saya 8.9...tu pun dah lembik xleh nak berdiri...pening...dan macam2...
Masuk darah 1pain...dkt seminggu duk wad,saya boleh discaj...
Elok lebih kurang sebulan..boleh puasa sebulan dan sambung puasa 6 hari ke dua audilfitri...alhamdulillah.
Ubat yg hospital bagi saya makan...kecuali ubat tambah darah yg berbau...weekkkk....nak muntah...dan memang muntah tiap Kali makan.
2.minggu selepas raya,saya pergi memancing...sebelah pagi....
Belum sampai 2 jam memancing,saya rase semacam...xleh nk berdiri lama...mual...loya dan pening2...saya ambik kptsn...balik ke kereta...utk berehat.
Tetapi...baru melangkah dalam 4-5 langkah rasa nak pitam...pening Dan loya..macam2....saya gagahkan jugak berjalan.....
Bayangkan dengan jarak lbh kurang 200 meter,saya berhenti berjalan Dan duduk sebanyak lebih 10x....kalau tak memang pengsan....
Akhirnya rakan2 lain stop memancing dan naik ke kereta...saya sebenarnya baru sampai ke kereta sewaktu rakan2 sampai....bayangkan keadaan saya,saya terbaring dekat kereta,tak berdaya buka pintu kereta...
Rakan2 bantu masukkan saya ke kereta,dan diaorang tolong drive sampai rumah....
Masuk rumah terus flat.....takleh bangun dah....muntah tiap2 hari..selama 2 hari,xlalu makan....akhirnya hari ke-3,saya diusung ke kereta utk dihantar ke hospital.....
Aduh...tak tahan,masa tu rasa macam xde nafas langsung....saya diberitahu HB saya pd hari tu coma 4.0......patutlah saya lembik habis seluruh badan dan tak bermaya langsung.
Akhirnya saya dimasukkan ke wad dan diamsukkan 3pain lagi darah....sehinggalah saya dibenarkan pulang tetapi keadaan masih blum stabil...cuma mampu berjalan....dan makan sekadar mengisi perut....
Sampai hari INI,saat saya menaip ni,saya xmampu berdiri walaupun utk 1 minit..atau 1 setengah minit....ubat yang hospital bekalkan saya xmampu telan...kerana bay yg sgt meloyakan...saya membeli iberet folic dr farmasi kerana dikatakan kurang berbau...memang kurang berbau sedikit drpd ubat yg dibekalkan oleh Hosp....tetapi masih berbau..dan saya masih xleh menelannya sampai Semarang...namun demi kesihatan saya,saya gagahkn juga menelannya ..tetapi dengan bantuan sebiji /½ biji pisang...jangan gelak......mmg terpaksa...sbb kalau tidak HB saya tidak akan ada kemajuan...tengoklah dulu macamana,kalau boleh bertahan,saya akan cuba menelannya ,kalau tak boleh,terpaksa cari ubat jenis lain...skrg pun,rase loyal dah mula datang.....aduhai.....

Anonymous said...

sy baru 2x ambik iberet sbb Hb rendah.. ambil selang sehari (rasanya sy hb rendah sejak dulu lg). kesannya perut memulas dan buang air cair serta hitam..simptom sptr keracunan mknn.

Post a Comment